Schönstattrörelsen

Grundaren pater Josef Kentenich föddes 1885 nära Köln. Han blev andlig ledare för prästkandidaterna i Pallotinsordens studiehem i Vallendar nära Koblenz.

Studenterna ställde sig 1912 under Kyrkans Moder, Marias beskydd i ett litet gravkapell, för att bygga upp en ny kristen samhällsordning. 1914 godkändes stadgarna för denna Marianska kongregation. Nu finns det sådana små fristående Schönstattkapell i ett trettiotal länder. Där troende samlas till andakt i små kapell eller i hem och ber för frid och fred varje vecka.

Schönstatt är idag en välkänd vallfartsort i Vallander, vid floden Rehn, ett pilgrimscentrum som inlemmar både präster, systrar, lekmän och ungdomar.

Monsignore Johannes Koch iordningställde 1967 ett Schönstatt kapell i kryptan under S:t Eriks Katolska Domkyrka i Stockholm med den vackra altartavlan " Syndernas tillflykt" målad av Luigi Crosio 1893. Alla är välkomna på Torsdagsandakt kl. 15.30-16.50 med vesper, bön om Andes gåvor och rosenkransbön.

En liten relik, pilgrimshelgedom, välsignades tidigt i Schönstatt stiftelse dag den 18 oktober år 2012 i Ursprungskapellet, av nuvarande Schönstatt ledaren pater Heinrich Walther. Piligrimshelgedomen vandrar varje vecka, eller var fjortonde dag i Stockholm till olika familjer, unga, gamla, sjuka och behövande, för att sprida frid och glädje, som då Marias och Josef besökte Elisabeth. Ett andaktshäfte för morgon och kväll medföljer.

Kontaktuppgifter:

Margareta Sävblom