Focolare

En väg till helighet för tredje årtusendets kristna.

"Den ömsesidiga och ständiga kärleken
som gör enheten möjlig och Jesus närvarande mitt ibland oss,
är grunden för vårt liv i alla dess aspekter;
det är normen före alla normer, förutsättningen för allt."

(Chiara Lubich 1920-2008 focolarerörelsens grundare)

Under andra världskriget bestämde Chiara Lubich och hennes vänner att ta Guds ord på allvar och leva det radikalt. Relationerna mellan människorna runt omkring dem förändrades och en ny gemenskap, Focolarerörelsen, började växa fram.

Focolarerörelsen finns i 182 länder och i Sverige sedan 1968. En kvinnlig och en manlig kommunitet finns i Stockholm där rörelsen i Sverige har sitt centrum.

Med kärlekens fantasi, genom dialog och gemensamma aktiviteter, arbetar vi för en allt djupare enhet och gemenskap mellan enskilda, institutioner, föreningar och rörelser:

• inom katolska kyrkan för att främja gemenskapen på alla nivåer;
  • med andra kyrkor och kyrkliga rörelser, med målet att återupprätta den fulla synliga enheten;
  • med andra religioner för att genom kärleken sprida det universella broderskapet
  • med människor utan religiös övertygelse som arbetar för social rättvisa, frihet, solidaritet, fred m.m. för att främja den mänskliga familjens enhet;
  • med kultur och samhälle för att genomsyra världen med kristen visdom.

Kontaktuppgifter:

Kvinnligt focolare