1962

S:t Thomas av Aquino församling

S:t Thomas av Aquino församling omfattar en rad orter i sydvästra Skåne (Höör, Hörby, Veberöd, Dalby, Genarp, Staffanstorp, Uppåkra, Åkarp, Hjärup, Kävlinge och Löddeköpinge). Församlingen återspeglar den katolska kyrkans världsvida karaktär genom församlingsmedlemmar från världens alla kontinenter, och den heliga mässan firas regelbundet på flera språk.

Här finns församlingens egen förteckning över alla mässtider.

Karta

Lilla Algatan 8
223 50, Lund

Tel: 046-14 06 15
Fax:

Webb: https://stthomas.se/

Präst

p. Henrik Alberius OP

Kyrkoherde

p. Henrik Alberius OP (tf kyrkoherde)

046-14 06 15, 070-281 40 20

svenska, engelska, malayalam

Riter

romersk rit

Specifika mässor

tridentinsk mässa

Kontakt

Bland de aktiviteter som församlingen erbjuder för olika åldrar finns t.ex. undervisning för barn och vuxna om den katolska tron, äktenskapsförberedande kurser, barn och föräldragrupp, aktiviteter för barn och ungdomar, studentsjälavård, körsång, bönegrupper samt flera olika studiecirklar. Ett antal katolska lekmannarörelser finns också i församlingen.

Sedan 1940-talet är präster och bröder från Dominikanorden verksamma i Lund och i församlingen. Brödernas konvent med kapell finns på Sandgatan 8 ungefär fem minuters promenad från församlingskyrkan.