Tack till alla som gjorde Franciskusdagen till en riktig fest!

Omkring 1000 personer slöt upp vid firandet av Franciskusdagen i Stockholm lördagen den 1 oktober. Procession med den helige Franciskus staty föregick firandet av den heliga mässan med kardinal Arborelius och stiftets präster och diakoner. Barnkören från S:ta Eugenia katolska församling sjöng.

Därefter följde ett program på Kungsträdgårdens scen med barnteater från S:t Lars katolska församling i Uppsala, dans och musik. En katolsk marknad ramade in området med mat och dryck, fiskdamm, ansiktsmålning och utställare från ett stort antal kristna verksamheter. Efter husdjursvälsignelsen under mässan erbjöds ponnyridning runt parken.

Utöver alla aktiviteter för barnen kunde man lyssna på ett ekumeniskt samtal om "Skapelsetid" på scenen samt besöka ett föredrag om hur man blir ett helgon.

Kollekten från mässan gick till Caritas Sveriges insamling för de översvämningsdrabbade i Pakistan.

Franciskusdagen anordnas i samarbete med Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle och med stöd av Bonifatiuswerk.

Stort tack till alla medverkande och besökare som gjorde Franciskusdagen till en riktig fest!

Fler bilder finns på vår facebook-sida Stockholms katolska stift.