Tro och Ljus

Tro och Ljus är en kristen gemenskap, bestående av personer med begåvningsnedsättning och deras familjer och vänner. Alla som vill får vara med, det som förenar oss är insikten att vi alla är värdefulla och älskade av Gud. Alla har vi något viktigt att bidra med. Inte minst gäller det personer med olika funktionsnedsättningar som inte alltid har fått känna sig delaktiga och betydelsefulla i samhället och kyrkan.

Tro och Ljus-grupper finns i hela världen. I Sverige har vi sju grupper; i Göteborg, Floby, Stockholm, Uppsala, Lund, Gällivare och Linghem. Vi träffas en gång per månad för att sjunga, ha roligt, dela en måltid och be tillsammans.

Tro och Ljus grundades av Jean Vanier och Marie-Hélène Mathieu genom en vallfärd till Lourdes 1971. Rörelsen har sedan början haft en stark anknytning till katolska kyrkan men är ekumenisk.

Under 2021 firade vi 50-årsjubileum tillsammans.

Kontaktuppgfter:

Svensk hemsida