Hoppa till innehåll

Lördag den 23 mars

Ur Lektionarium för vardagar band I utgiven 1992:

 

Läsning                                                                                                                  Hes 37:21–28

 

Så säger Herren, Gud: Se, jag skall hämta Israels barn ut ifrån de folk till vilka de har måst vandra bort. Jag skall samla ihop dem från alla håll och föra dem in i deras land. Och jag skall göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg, en och samma kung skall de alla ha. De skall inte mer vara två folk och inte mer vara delade i två riken. Sedan skall de inte mer orena sig med sina eländiga avgudar och styggelser och med alla slags överträdelser. Och jag skall frälsa dem och hämta dem från alla orter där de har syndat, och skall rena dem, så att de blir mitt folk, och jag skall vara deras Gud. Och min tjänare David skall vara kung över dem, och de skall så alla ha en och samma herde. Och de skall vandra efter mina lagar och hålla mina stadgar och göra efter dem. Så skall de få bo i det land som jag gav åt min tjänare Jakob, det som era fäder bodde i. De skall själva få bo där, likaså deras barn och deras barnbarn till evig tid, och min tjänare David skall vara deras hövding evinnerligen. Och jag skall med dem sluta ett fridsförbund, ett evigt förbund med dem skall det vara. Jag skall insätta dem och föröka dem och låta min helgedom stå bland dem evinnerligen. Ja, min boning skall vara hos dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Så skall folken erfara att jag är Herren, som helgar Israel, då nu min helgedom förblir ibland dem evinnerligen.

 

Responsoriepsalm                                                                          Jer 31:10–12b, 13 (R. 10d)

 

R. Herren bevarar oss, som en herde sin hjord.

 

Hör Herrens ord, ni hednafolk,

                      och förkunna det i havsländerna i fjärran.

Säg: Han som förskingrade Israel skall också församla det

                      och bevara det, som en herde sin hjord. R.

 

Ty Herren skall befria Jakob

                      och lösköpa honom ur den övermäktiges hand.

Och de skall komma och jubla på Sions höjd

                      och strömma dit där Herrens goda är. R.

 

Då skall jungfrurna förlusta sig med dans,

                      unga och gamla skall glädja sig tillsammans.

Jag skall förvandla deras sorg i fröjd,

                      trösta dem och glädja dem efter deras bedrövelse. R.

 

Lovsång                                                                                                                       Hes 18:31

 

Före och efter nedanstående vers kan ett av omkvädena i Cecilia 792-796 sjungas.

 

V. Kasta bort ifrån er alla de överträdelser

som ni har begått, säger Herren,

och skaffa er ett nytt hjärta och en ny ande.

 

Evangelium                                                                                                            Joh 11:45–56

 

Vid den tiden kom många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta, börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.« En av dem, Kajafas, som var överstepräst det året, sade till dem: »Ni förstår ingenting. Ni fattar inte att det är bättre för er att en enda människa dör för folket än att hela folket går under.« Detta sade han inte av sig själv, utan som överstepräst det året talade han profetiskt: Jesus skulle dö för folket, och inte bara för folket, utan också för att Guds skingrade barn skulle samlas och bli till ett. Från den dagen var de fast beslutna att döda honom.

                      Jesus vandrade därför inte längre öppet omkring bland judarna utan drog sig undan till Efraim, en stad i området nära öknen, och där höll han till med sina lärjungar. Judarnas påskfest närmade sig, och många gick från landsbygden upp till Jerusalem före påsken för att rena sig. De sökte efter Jesus och sade till varandra där de stod i templet: »Vad tror ni, kommer han verkligen inte till högtiden?«

 

Ur Lektionarium för vardagar band I utgiven 2022:

 

Läsning                                                                                                                  Hes 37:21–28

 

Så säger Herren Gud : Jag skall hämta israeliterna hos de folk som de har kommit till, jag skall samla in dem från alla håll och föra dem till deras eget land. I detta land, på Israels berg, gör jag dem till ett enda folk, och de skall alla lyda under en enda kung. Aldrig mer skall de vara två folk, aldrig mer skall de delas i två kungariken.

      De skall sluta att orena sig med sina avgudabilder och vidriga beläten och med alla sina brott. Jag skall rädda dem ur den trolöshet som de har gjort sig skyldiga till, och jag skall göra dem rena. Så skall de vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

      Min tjänare David skall vara kung över dem. De skall alla ha en enda herde. De skall leva efter mina lagar och trofast hålla mina bud. De skall få bo i det land jag gav åt min tjänare Jakob, landet där deras förfäder bodde. De och deras barn och efterkommande skall bo där för all framtid, och min tjänare David skall vara deras furste för evig tid.

      Jag skall sluta ett fredsförbund med dem, ett evigt förbund. Jag skall låta dem föröka sig. Min helgedom skall stå hos dem för all framtid. Min boning skall finnas hos dem. Så skall jag vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Då skall de andra folken inse att jag är Herren, som helgar Israel genom att min helgedom finns hos dem för all framtid.

Så lyder Herrens ord.

 

Responsoriepsalm                                                                       Jer 31:10–12b, 13 (R. jfr 10d)

 

R. Herren bevarar oss, som en herde sin hjord.

 

Hör Herrens ord, ni främmande folk,

        förkunna det i de fjärran länderna :

Han som skingrade Israel skall samla dem,

        han skall vakta dem, som en herde sin hjord. R.

 

Herren skall friköpa Jakob

        och rädda honom ur den starkares hand.

De skall komma och jubla på Sions höjd

        och stråla av glädje över Herrens gåvor. R.

 

Då skall flickorna jubla och dansa,

        unga och gamla vara glada.

Jag skall vända deras sorg i fröjd,

        trösta och glädja dem efter bedrövelsen. R.

 

Vers före evangeliet                                                                                                   Hes 18:31

 

Före och efter nedanstående vers kan ett av omkvädena i Cecilia 792-796 sjungas.

 

V. Upphör med alla era brott mot mig, säger Herren.

  Skapa er ett nytt hjärta och en ny ande.

 

Evangelium                                                                                                            Joh 11:45–56

 

Vid den tiden kom många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort.

      Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade : ”Vad skall vi göra ? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta, börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.”

      En av dem, Kájafas, som var överstepräst det året, sade till dem : ”Ni förstår ingenting. Ni fattar inte att det är bättre för er att en enda män­niska dör för folket än att hela folket går under.” Detta sade han inte av sig själv, utan som överstepräst det året talade han profetiskt : Jesus skulle dö för folket, och inte bara för folket, utan också för att Guds skingrade barn skulle samlas och bli till ett. Från den dagen var de fast beslutna att döda honom.

                      Jesus vandrade därför inte längre öppet omkring bland judarna utan drog sig undan till Efraim, en stad i området nära öknen, och där höll han till med sina lärjungar. Judarnas påskfest närmade sig, och många gick från landsbygden upp till Jerusalem före påsken för att rena sig. De sökte efter Jesus och sade till varandra, där de stod i templet : ”Vad tror ni, kommer han verkligen inte till högtiden ?”