Per Beskow är avliden

Religions- och kyrkohistorikern Per Beskow avled idag, 3 mars. Han blev 89 år. Per Beskow konverterade till katolicismen 1961 och blev mycket betydelsefull för katolska kyrkan i Sverige.

Per Beskows specialområde var patristik med stor kompetens om kyrkofädernas skrifter men han täckte även många andra områden. Han arbetade som lärare i religionskunskap under en lång period. Två av hans mest kända egna böcker är "Trons vägar – Om religion och livsfrågor för klasslärare" och andra vetgiriga och "Fynd och fusk – Falsarier och mystifikationer omkring Jesus". Per översatte också många böcker.

Under cirka 30 års tid medverkade han till ett stort antal titlar i förlaget Artos bokutgivning. Som ett tack och hedersbetygelse instiftade förlaget Per Beskows pris.