Helgonförklaring av Elisabeth Hesselblad 5 juni

Nu är datumet klart för helgonförklaringen av Elisabeth Hesselblad. Ceremonin kommer att äga rum söndagen 5 juni i Rom.

Maria Elisabeth Hesselblad föddes i Fåglavik i Sverige den 4 juni 1870. Som 18-åring emigrerade hon till USA för att bidra till föräldrars och syskons försörjning. Hon utbildade sig till och arbetade som sjuksköterska och engagerade sig för socialt utsatta i New York. 1902 konverterade hon till katolicismen och året därpå flyttade hon till Rom.

1911 grundade Elisabeth Hesselblad Birgittinorden, SS Salvatoris S. Brigidae, Vår Frälsares Orden, som också kallas Birgittasystrarna från Rom. Orden kom att bli en modern gren på den klosterrörelse som heliga Birgitta lade grunden till på 1300-talet. Idag finns den representerad i 19 länder, däribland Sverige med kloster i Djursholm och Falun.

Under andra världskriget gömde Elisabeth Hesselblad judar i klostret på Piazza Farnese i Rom och ordnade även där en provisorisk synagoga. Detta har lett till att hon postumt har tilldelats utmärkelsen "rättfärdig bland folken" av staten Israel. Birgittinnunnornas hjälpverksamhet i samband med kriget medförde att hon också blev tilldelad Nordstjärneorden av den svenska staten.

Elisabeth Hesselblad dog i Rom den 24 april 1957. Hon blir vårt andra kanoniserade svenska helgon utöver Heliga Birgitta, som helgonförklarades 1391.

Stockholms katolska stift planerar en stiftsvallfärd till Rom och kanoniseringen. Söndagen 5 juni kommer även Stanislaus Papczynski från Polen att helgonförklaras.

Läs mer om Elisabeth Hesselblad här.