Dominikanerna 800 år: firande i Lund 20-22 maj

I år är det 800 år sedan som Predikarorden, Ordo Praedicatorum, eller i dagligt tal; Dominikanerna, grundades av Domingo de Guzman, Dominikus. Runt om i världen firar orden detta stora jubileum under temat “Sända att predika evangeliet.” Grunden för det dominikanska livet är den regelbundna bönen, firandet av eukaristin och att dela livet. Från det utgår deras predikan.

Dominikanerna i Sverige

Hit till Norden kom orden genom grundandet av klostret i Lund år 1223. I modern tid anlände franska dominikaner på 1930-talet till Stockholm och 1949 till Lund, där de nu har sitt hus i Sverige. Bröderna har idag hand om församlingen i Lund, studentsjälavården, har uppgifter i stiftet och i Caritas. Utanför Lund finns systrarna i Rögle med ett välbesökt gästhem och många öppna reträtter. Systrar finns också i Stockholm och lekmän i bl.a. Lund och Stockholm.

Jubileumsfirande 20-22 maj

Jubileumsfirandet äger främst rum i Lund 20-22 maj. Dominikaner från Sverige, Norge, Danmark och Finland kommer några dagar att vara samlade till seminarier, bön och samtal. Ordens generalmästare i Rom - br Bruno Cadoré - kommer att delta i firandet, liksom dominikaner från Frankrike, Polen och Baltikum.

21 maj - öppet för allmänheten

Lördagen den 21 maj är öppen för allmänheten på temat "Den gåtfulla sanningen". En rad dominikaner deltar bland annat i samtal med författaren Karl-Ove Knausgaard och regissören Ruben Östlund. Efteråt blir det en högtidlig vesper i Lunds Domkyrka i samverkan med Domkyrkoförsamlingen.

Mer information finns på Dominikanernas hemsida.