Påven

Kyrkans högste ledare är biskopen av Rom, påven. Hans titel är på latin papa, fader. Som biskop av Rom är han aposteln Petrus efterträdare som enligt traditionen var Roms förste biskop.

Katolikerna anser påven vara kyrkans överhuvud och Kristi ställföreträdare på jorden. Anledningen till detta är Jesus ord till Petrus i Matteusevangeliet: "Jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall var löst i himlen,".

Påven väljs på livstid av det heliga kardinalkollegiet, där de kardinaler som är under 80 år deltar. Det är påven som utser alla kardinaler. Påven har beslutanderätt i alla viktiga frågor men utnämner en kommission med sju kardinaler som sköter Vatikanstatens administration.