Gråbröder OFMConv

Ordo Fratrum Minorum Conventualium

Helige Franciskus av Assisi (1182-1226) är grundaren av Franciskanorden.

Få helgon i kyrkans historia har haft en så stark dragningskraft som den helige Franciskus av Assisi (1182-1226). Människor av alla kulturer, åldrar och religioner fascineras av Franciskus inre och yttre frihet från det materiella samt av hans stora respekt och kärlek till allt skapat. Vid 23-års ålder hör Franciskus inom sig den Korsfäste, som från bilden på krucifixet i San Damianokapellet säger till honom: "Franciskus, gå och bygg upp min kyrka, som du ser håller på att falla ihop!" Detta skulle bli början till katolska kyrkans största klosterorden.

Den Franciskanska ordensfamiljen blev tidigt väldigt stor, med över fem tusen bröder redan under Franciskus´ levnad. Att man hade olika inriktningar hur man praktiskt skulle leva enligt grundarens inspiration är inte förvånande. Grupperingar inom orden startade mycket tidigt. En dominerande grupp bröder kallades i Italien för ”i Frati della Communità” vilka valde att leva i större kloster i städer för att där kunna vittna om att det är möjligt att leva som bröder, så som Kristus uppmanar oss att göra. Namnet latiniserades snart och blev till Conventualer (convenire = att komma samman). Att man kallas för Gråbröder beror på dräktens färg. Det är samma färg på dräkten som den helige Franciskus själv bar. På grund av oroligheter i samband med Napoleons härjningar i Europa ”gömde” Franciskanbröder sig under stiftsprästernas svarta färg. Därför kan man idag se Conventualer i svart eller grå dräkt, beroende på vilken provins man tillhör eller var klostret befinner sig.

Gråbröderna kom till Jönköping år 1990 (från Helige Maximilians Provins i Gdansk, Polen) men bor inte i ett eget kloster utan i församlingens prästbostad. Gråbröderna har det pastorala ansvaret för Sankt Franciskus församling.

Festdag: 4 oktober

S:t Maximilian Maria Kolbe Provins i Gdansk