Mariasystrar från Osnabrück

Missionssystrarna av Marie Heliga namn

Mariasystrarna från Osnabrück grundades 1920 i Tyskland och finns i Sverige sedan 1951. Syftet är att hjälpa till att sprida och befästa den katolska tron, särskilt i områden där katolikerna är i minoritet. Idag finns sammanlagt ca 200 st Mariasystrar i fyra länder; Tyskland, Brasilien, Paraguay och Sverige. På många platser lever systrarna i små grupper men det finns även större kommuniteter.

I Sverige arbetar systrarna i Uppsala i församlingslivet med bl. a. trosundervisning, sjukbesök och själavård, och församlingens administration. I Uppsala finns Mariero, systrarnas eget kloster.

Namnet "Missionssystrarna av Marie heliga namn" visar ordens program: att likt Maria delta i Kyrkans missionsuppdrag. Marias enkla sätt att ställa sig till förfogande för Kristus och hans frälsningsverk ger systrarna ett exempel att följa.

Festdag: 25 mars och 12 september

Tyskland