Benediktinsystrar OSB, Omberg

Mariadöttrarna O.S.B

Omberg

På en naturskön sluttning av Omberg, 15 km söder om Vadstena, finns Heliga Hjärtas Kloster, som invigdes 1997. Här lever systrarna ett monastiskt liv enligt den helige Benedikts regel, med Jungfrun Maria som Moder och förebild. Denna regel som skrevs redan på 500-talet, visar sin bärkraft och aktualitet ända in i vår tid. För den helige Benedikt är det avgörande uppdraget att verkligen söka Gud. Detta gör systrarna i gemenskap.

De tre element som bestämmer dagsrytmen är bön, andlig läsning och arbete. Det innebär bl. a. praktiskt arbete för gemenskapens dagliga liv i kök och trädgård, i ljusverkstaden, med visst konstnärligt arbete och mycket annat.

Inte minst mottagandet av gäster hör till ett benediktinskt kloster, både i möte med dem som tillbringar några dagar i gästhuset och grupper som stannar några timmar. Många söker sig till klostret för stillhet, vila, samtal, reträtt och för att delta i klostrets bön.

Systrarna vårdar den gregorianska sången i mässan och tidebönerna. Den helige Benedikts ord om att Gud I allt skall bli förhärligad står över både bön och arbete i klostret.

Festdag: 11 juli

Heliga Hjärtas Kloster

Heliga Hjärtas Kloster 107, 592 93 Borghamn
Tel: 0143–210 20