S:t Eugenia församling

S:ta Eugenia församling grundades 1837 och är den äldsta katolska församlingen i Sverige sedan reformationen. Församlingen omfattar Stockholms innerstad norrut från Gamla Stan samt Stockholms norra och västra förorter och har ca 10 100 medlemmar.

Ett stort antal volontärer, över 400, kännetecknar S:ta Eugenia. Församlingen är en andlig gemenskap och mötesplats med ett rikt och skiftande utbud: Gudstjänster, kursverksamhet och föreläsningar, sociala verksamheter för utsatta, barn- och ungdomsarbete, äldreverksamhet, bönegrupper, körer och kyrkomusik, själavård och mycket mera.

Mässor firas förutom på svenska även på engelska, gheez, polska och arabiska på sex platser i församlingen.

Här finns församlingens egen förteckning över alla mässtider.

Karta

Kungsträdgårdsgatan 12
111 47, Stockholm, S:ta Eugenia

Fax: 08-611 88 08

Webb: sanktaeugenia.se/

Präst

p. Dominik Terstriep SJ

Kyrkoherde

p. Dominik Terstriep SJ

08-505 780 07, 072-328 57 57

svenska, arabiska, engelska, franska, tigrinska

Riter

romersk rit, gheez rit

Specifika mässor

familjemässa

Kontakt

Den nuvarande kyrkan vid Kungsträdgården ritades av den danske arkitekten Jørgen Kjaergaard och invigdes 1982. Kyrkan är integrerad i ett historiskt palats och gården uppfördes 1887.

Huvudbyggnaden av kyrkan är dold från gatan bakom en neo-renässans fasad av den tidigare bostaden. Den enda indikationen på att i byggnaden finns en kyrka är det förgyllda korset ovanför huvudingången.

Kyrkan är helgad åt Sankta Eugenia (Eugénie d’Alsace), en abbedissa (700-735) i klostret Mont Sainte-Odile i Alsace.