Församlingsliv

Askonsdag
Vi ordnar fisksoppa och hårt bröd efter mässan på Askonsdag och lyssnar sedan på något föredrag tillsammans.

Filmkväll
En filmkväll med diskussion efteråt ordnas en gång i månaden. Knytkalas med mat och vin samt en studiecirkel kring en bok är populärt - det blir något för alla.

Kyrkoherdens Cup
Vi träffas och spelar bowling tillsammans i Kyrkoherdens Cup.

Något för alla
Vi har aktiviteter för alla olika grupper som pensionärsluncher, internationell lunch, bönegrupp för familj och äktenskap, kör och körgossar, Caritas och Malteserorden samt ungdomar.

Patronatsfest
För att skapa samhörighet ordnar församlingen knytkalas på Trettondag jul efter mässan men också på 6 juni då man ber särskilt för Sverige. Den 26 juli har vi en patronatsfest.

Bra församlingsliv
Vi brukar ordna en församlingsdag med utflykt och en internationell afton med mat och dans och föredrag från olika länder. Vi har aktiva barn- och ungdomsgrupper och försöker fånga upp ungdomar efter konfirmationen.

Global matvandring

Under Globala veckan i Västerås har man tre gånger ordnat en matvandring. Präster/pastorer från tre församlingar/samfund har träffats genom Ekumeniska rådet . Deras församlingar och kyrkor ligger nära varandra.  En kommitté har bestämt dag, tid, mat och ordning. Det blev förrätt i en kyrka, varmrätt i en annan och efterrätt på det tredje stället efter ett tidsschema.

Förrätt kan vara soppa, varmrätten olika nationella rätter och efterrätt te/kaffe med goda kakor.  Glöm inte vegetariskt alternativ.

Medan man äter eller dricker kaffe, kan man ha underhållning; skådespel, musik, körsång, församlingsmedlemmar som berättar om sitt liv i Sverige eller bjuder in en talare. Alla hjälps åt. Sälj biljetter. Avsluta med gemensam bön.

Öppet hus

En dag i veckan har vi öppet hus för flyktingar. Det är många som kommer och vi har bl.a. kurser i svenska för nybörjare och mycket annat.

Boklåda

S:t Eriks boklåda har blivit mycket populär. Den är öppen varje söndag. En sådan borde finnas i varje församling.

Församlingsaftnar

Det är församlingens präster som håller föredrag. Det är mycket uppskattat.

Konvertitgrupp

S:t Eriksgruppen är en grupp för nyblivna konvertiter men även andra om de är intresserade. Där lyssnar de på olika föredrag och lagar mat tillsammans.