Bön efter vanhelgandet av statyn av Vår Fru av Lourdes i Växjö

Kyrkoherden i S:t Mikaels katolska församling, Ingvar Fogelqvist, läste upp och delade ut nedanstående bön - av helige Maximilian Kolbe - i församlingen efter att statyn Vår Fru av Lourdes förstörts och vanhelgats den 18 januari 2018.

Statyn tillhör den Lourdesgrotta som finns i trädgården vid kyrkan sedan 1950-talet.

Bön till den obefläckade Avlelsen

Tillåt mig att prisa dig, allraheligaste Jungfru Maria, med min personliga hängivenhet och mitt offer. Tillåt mig att leva, verka, lida, förtäras och dö för dig, bara för dig.

Tillåt mig att bringa hela världen till dig. Tillåt mig att bidra till din allt större upphöjelse, till din största möjliga upphöjelse. Tillåt mig att ge dig en sådan ära som ingen annan någonsin har gett ända till nu.

Tillåt andra att överträffa mig i nitälskan för din upphöjelse och att jag överträffar dem, så att genom en sådan ädel tävlan, din ära kan öka ännu mer, ännu snabbare, ännu intensivare, liksom Han själv önskar, som upphöjt dig så outsägligt, över alla andra varelser. Amen.