Juluppropet - för en human flyktingpolitik

Idag går startskottet för Juluppropet – för en human migrationspolitik. Bakom initiativet står landets kyrkor genom Sveriges kristna råd som tar initiativ till en nationell namninsamling med tre krav till regeringen.
- Genom Juluppropet vill vi förmedla hopp till alla de barn och unga som nu känner rädsla för att de ska utvisas för att det inte finns plats för dem här, säger biskop Anders Arborelius.

Juluppropets tre krav är:

• att ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv
  • att praktiska hinder mot familjeåterförening ska undanröjas
  • att ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro

www.juluppropet.se kan man skriva in sitt namn, det finns också möjlighet att ladda ner utskriftsvänliga namnlistor som kan spridas på exempelvis arbetsplatser och i kyrkor. Namninsamlingen genomförs av Sveriges kristna råd i samverkan med Svenska missionsrådet.

Juluppropet kommer att pågå fram till den 31 januari och de insamlade namnen kommer sedan att lämnas över till regeringen. Lanseringen av uppropet sker genom en unik sampublicering i fem kristna tidningar (Dagen, Sändaren, Kyrkans tidning, Världen idag och Katolskt magasin). Juluppropets uppmaning vänder sig inte bara till landets kyrkor – alla är välkomna att delta.

Läs hela Juluppropet här.