S:ta Eugenia tar emot flyktingar

Sedan tre veckor tillbaka anländer många flyktingar framför allt från Mellanöstern till Stockholm. En hel del av dem vill inte stanna här utan åka vidare till andra städer och länder. Det finns ett stort behov av övernattningsplatser åt dem. S:ta Eugenia församling har därför bestämt sig för att ta emot flyktingar under två nätter i veckan (torsdag och fredag).

Kyrkoherden p Dominik Terstriep S.J. har samlat en grupp om 45 volontärer som tar hand om mottagandet. Tillsammans med Muje Thibblin och Sofia Rosshagen ingår han i samordningsgruppen. Den första oktober övernattade de första 20 gästerna på kyrktorget. Till var och en hade våra volontärer bäddat med madrass, filt och kudde. Kvällsmat och frukost ordnades. Flyktingarna kom från Centralen kring kl 23 och lämnade huset kl 7.

Fler volontärer behövs för detta angelägna engagemang. Om du kan tänka att dig medverka eller bidra med någonting hör av dig till följande mejladress: eugeniaflykting@gmail.com Vi behöver fler frivilliga som kan ställa upp på ett kvälls-, natts- eller morgonpass i kyrkan, som kan bidra med mat, dryck och andra förnödenheter eller en penninggåva.

För att koordinera hjälpen är det viktigt att du först frågar vad som behövs och vad du kan bidra med. ”Jag var främling och ni tog emot mig …” (Jesus)