Europeiska konferensen av Justitia et Pax kommissioner samlas till generalförsamling och studiedagar i Köpenhamn/Malmö 25–28 september

Årets tema är ”European models of living together – experiences in Copenhagen and Malmö”. I Köpenhamn kommer man att besöka det danska institutet för mänskliga rättigheter och samtala med politiker och media om integration av flyktingar och migranter. I Malmö träffar konferensen företrädare för olika religiösa traditioner, den katolska folkhögskolan Sankta Maria i Rosengård och Malmö stads Dialogforum.

Generalförsamlingen kommer att utbyta erfarenheter av de olika kommissionernas arbete och utmaningar och samtala om FN:s nya utvecklingsmål.

Den Europeiska Konferensen av Justitia et Pax består av 31 nationella kommissioner under ledning av ärkebiskop Jean-Claude Hollerich från Luxemburg. Det europeiska generalsekretariatet är förlagt till Bryssel men varje kommission är självständig i sitt arbete. Justitia et Pax arbetar för social rättvisa, fred och nedrustning samt mänskliga rättigheter och sprider information om den katolska socialläran.