Etiopiska katolska kyrkan efterlyser åtgärder mot hunger och torka

Den svåra bristen på livsmedel som hotar miljoner människor i Etiopien med hunger och försämringen av miljön var två teman som diskuterades när den Etiopiska katolska kyrkan mötte sina partnerorganisationer vid ett årligt möte som i år hölls 5-6 november i Addis Abeba.

Kardinal Berhaneyesus, metropolit och ärkebiskop av Addis Abeba berättade att 8,2 miljoner människor i Etiopien hotas av brist på mat och behöver humanitär hjälp.

Utsikterna just nu talar för en lång torka i stora delar av Etiopien, samtidigt som översvämningar är möjliga i en av landets södra delar. Vad som behövs är en omedelbar humanitär och materiell insats.

Caritas Internationalis lanserade 18 november en insamling för att tillsammans med Caritas Etiopien och andra Caritas-organisationer kunna sätta in de akuta åtgärder som nu kommer att behövas. Caritas Sverige ansluter sig till denna insamling. Därför är nu biståndskontot BG 900-4789 öppet för gåvor som kommer att sändas till den världsvida insamlingen för att hjälpa till att lindra effekterna av torkan i Etiopien. Märk din gåva med ”Etiopien 2015”.

Läs hela rapporten från mötet i Addis Abeba här.