Möjligheter till svensk pressbevakning i Vatikanen när biskop Anders Arborelius formellt blir kardinal

Biskopen i Stockholms katolska stift; Anders Arborelius, utnämndes den 21 maj till ny kardinal av påve Franciskus.

Biskop Anders blir formellt kardinal under konsistoriet i Peterskyrkan i Rom onsdagen den 28 juni kl. 16:00. Det är under den ceremonin som biskopen och de övriga fyra nya kardinalerna får sin kardinalshatt (biretta).

Torsdagen den 29 juni kl. 09:30 firar påven mässa tillsammans med de nya kardinalerna i Peterskyrkan.

Svensk media är välkomna att bevaka händelserna på plats i Vatikanen och det kommer att finnas pressplatser i Peterskyrkan för både konsistoriet och mässan. Dock måste alla ha nödvändig pressackreditering. Denna söker man personligen via Holy See Press Office.

För att boka intervjuer med biskop Anders; välkommen att kontakta Kristina Hellner: kristina.hellner@katolskakyrkan.se

Vad är en kardinal?

Kardinal är en hederstitel och den högsta ställning man kan ha i katolska kyrkan, utöver att vara påve. Kardinalernas främsta uppgift är att välja påve och som kardinal kan man också själv bli vald till påve. Biskop Anders Arborelius blir den förste svensk som blir kardinal.

De allra flesta kardinaler är ärkebiskopar eller biskopar med ett eget stift, spridda över hela världen. Dessa fortsätter som herdar för det egna stiftet, men kan kallas till Rom för möten med påven eller delar av kurian.

En kardinal tituleras ”Ers eminens” och bär svart talar (fotsid ämbetsdräkt) med röda kanter eller röd talar. Kordräkten är densamma som för en biskop men med röd istället för violett färg. Den röda färgen symboliserar kardinalernas beredskap att offra livet för sin tro.

Läs mer här.